JAK WYTRWAĆ W POSTANOWIENIACH NOWOROCZNYCH

JAK WYTRWAĆ W POSTANOWIENIACH NOWOROCZNYCH

Długie zimowe wieczory oraz nowy rok niezmiennie skłaniają nas do refleksji. Zastanawiamy co chcielibyśmy zmienić, co poprawić, jak udoskonalić siebie i nasze otoczenie. Najczęściej nasze postanowienia noworoczne dotyczą zdrowia, relacji, pieniędzy, zarządzania sobą w czasie lub nowych umiejętności. Chcemy czuć się lepiej, wyglądać bardziej atrakcyjnie, być wydajnymi, lubianymi, nauczyć się czegoś nowego a równocześnie zachować w tym wszystkim zdrowy rozsądek i równowagę. Od razu widać, że nie jest to zbyt realny plan. Co w takim razie zrobić, żeby nasze postanowienia noworoczne nie zakończyły się totalną klapą?

ĆWICZ WDZIĘCZNOŚĆ

Codziennie rano lub wieczorem zastanów się, za co jesteś wdzięczny. Skup się na tym, co Ci się danego dnia udało lub co przyniosło radość. To nie musi być nic wielkiego. Tak naprawdę to z tych najmniejszych elementów składa się nasze życie. Nie spóźniłeś się na tramwaj. Spotkałeś kogoś znajomego. Nauczyłeś się fajnego wyrażenia na angielskim. Doceniaj też innych. Podziękuj dziecku, że posprzątało w pokoju, wyraź wdzięczność koledze z pracy, gdy pomoże Ci rozwiązać problem, odwdzięcz się miłym słowem lub gestem.

TRAKTUJ SAMEGO SIEBIE Z CZUŁOŚCIĄ

Nie obwiniaj się za to, że coś Ci nie wyszło. Nawet jeśli spóźniłeś się na tramwaj albo obiecałeś sobie, że będziesz codziennie ćwiczyć, a któregoś wieczoru po prostu Ci się nie chciało? Świat się przecież nie zawalił. Nie skupiaj się na tym co Ci nie wyszło, tylko po prostu następnym razem postaraj się, żeby to się udało. Pomyśl o tym wszystkim co robisz na co dzień oraz o licznych rolach, które pełnisz. Jesteś rodzicem, partnerem, pracownikiem, przyjacielem, sąsiadem, itd. Pamiętaj, że nie da się być idealnym w każdej dziedzinie. Będzie super, jeśli będziesz wystarczająco dobry.

NIE PRZESADZAJ

Pisaliśmy już o tym, jak stawiać sobie realistyczne cele. Poza tym, lepiej skupić się na dwóch lub trzech mniejszych celach i poświęcić całą naszą uwagę ich realizacji, niż rozmieniać się na drobne. Dream big but start small! Chcesz osiągnąć więcej? Podziel rok na kwartały. Brian P. Morgan i Michael Lennington, autorzy książki „12-tygodniowy rok. Osiągnij w 12 tygodni więcej niż inni w 12 miesięcy.” proponują dwunastotygodniowe cykle realizacji planów, ponieważ dużo łatwiej jest wytrwać w postanowieniu jeśli wiesz, że szybciej się zakończy. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po tych 3 miesiącach dalej praktykować nasze nowe nawyki. Jeśli postanowisz sobie, że przez 3 miesiące codziennie będziesz się uczył jednego nowego słowa po angielsku, to jest duża szansa, że po upływie tego czasu nie będziesz chciał z tego zrezygnować.

NIE POLEGAJ TYLKO NA SWOJEJ SILNEJ WOLI

Gretchen Rubin w swojej książce „4 tendencje” opisuje cztery typy osobowości: prymusa, sceptyka, obowiązkowego i buntownika. Większość z nas to osoby obowiązkowe (obligers), czyli takie, które chętnie spełniają zobowiązania zewnętrzne, natomiast trudno im spełniać oczekiwania wewnętrzne. Działamy w oparciu o narzucone nam zasady i terminy, jednak trudno nam narzucić je sobie samym. Dlatego też pomocne mogą okazać się różne aplikacje lub ustawienie przypomnienia w telefonie, które wzmocnią Twoją motywację do działania, lub lektor, który od czasu do czasu zrobi niezapowiedzianą wejściówkę na zajęciach ;)

DODAWAJ A NIE ODEJMUJ

Skup się na tym, czego chciałbyś więcej, lub na co chciałbyś poświęcić więcej czasu. Nie myśl: „ograniczę słodycze” tylko raczej „codziennie zjem co najmniej 2 porcje warzyw”. Zamiast: „muszę mniej siedzieć na Facebooku” pomyśl „gdy jadę tramwajem będę włączać Quizleta lub aplikację Callana”. Dzięki temu poczujesz, że Twoje życie jest bogatsze, a nie że ciągle musisz się ograniczać.

 

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Wam wejść w Nowy Rok z entuzjazmem, zapałem i nową energią. Wszystkiego dobrego!

Zaufali nam / partnerzy

paralaksa

Dołącz
do grona
Modern Students
już dziś!

logo

+48 696 557 557
biuro@modernschool.pl